Між дітьми й дорослими: атоми взаємного інтересу

«Треба малювати як діти…»

Тетяна Калініна, художник-педагог

   У віці 4-6 років малюють усі діти. «Кожна дитина – художник», – запевняють досвідчені педагоги. І це справді так. Практично не володіючи засобами образотворчої грамоти, дитина створює роботи, які не тільки розчулюють і радують нас своєю наївністю, а й дивують своєю виразністю.

Образотворча діяльність дитини-дошкільника займає вагоме місце у її життєдіяльності. Педагоги-дошкільники використовують весь методичний та творчий потенціал в організації мистецько-творчої діяльності.

Мови мистецтва можна вчити різними методами. Але переконливим є діяльнісний підхід: дитина і дорослий спільно освоюють сам творчий процес. Спільний інтерес – неймовірна цінність, яка сприяє спільному натхненню і спільній творчості.

Проблемі реалізації завдань мистецької освіти в закладі дошкільної освіти №11 «Світлячок»  присвячено семінар-практикум «Формування мистецько-творчої компетентності дошкільника». В рамках семінару було проведено інтегроване заняття з дітьми середньої «В» групи «Весна прийшла – нам радість принесла», яке провела досвідчена педагогиня Людмила Якимчук.

Природа і мистецтво два шляхи, якими ми ведемо дітей у світ прекрасного. Враження від спостережень в природі, читання поетичних та літературних творів, слухання звуків природи та музики весни – це все створює в дітей художній образ «Весни». В спільному з дорослим колі діти відгадували загадки про весну, одночасно закріплюючи ознаки весняної пори. В ході заняття вихователька використала слухання поетичного слова з переглядом яскравих кадрів відео-презентації (метод мнемотехніки), мовленнєву вправу «Весна яка» (діти успішно утворювали прикметники від візуалізації образу весни).

Прихід красуні Весни створив особливу емоційну атмосферу. Прекрасна мелодія занурила дітей в особливий світ. З яким інтересом вони виконували танок-руханку. А далі на дітей чекав черговий сюрприз – Веснонька принесла неймовірно красивих метеликів. Всі різні і неповторні. А звідки ж взявся метелик? Про це діти переглянули цікаву і пізнавальну відео-казку «Як народжується метелик». На завершення обговорення вражень від казки діти виконали особливе завдання – посадили свого метелика на «весняну галявину» серед прекрасних квітів за вказівкою вихователя (закріплення навичок орієнтації  на площині).

На цьому дива не завершились. У художній студії дошкільнята ознайомились з методом нетрадиційної техніки – монотипії. Крапельки фарби наносили дослідницькими силіконовими піпетками. Яке неймовірне задоволення педагога спостерігати дитячий творчий процес. Під звуки ніжної весняної мелодії в художній студії створювались шедеври – чарівні метелики.

Найвдалішим тлом цього заняття була вільна маніпуляція матеріалами та художніми засобами, в яких діти відкривали не конкретні прийоми зображення чогось або виразності, а те, що їм доступно і зрозуміло. Присутні педагоги спостерігали як діти «отримують насолоду від процесу». А на завершення зустрічі з Весною – солодкий гостинець – пряники-метелики.

Діяльнісний підхід в роботі з дітьми націлює педагога  не на результат, а саме на процес дитячої діяльності. Будь-який результат – нові знання, новий досвід, нові емоції. Самостійність відкриттів, які робить дитина дає можливість одержувати щоразу не окремий результат, а спосіб, яким вона користуватиметься і надалі.

Як натхнення й творчість приходять  до наших вихованців  ми не знаємо. Але вибудувати сходинки до них – пріоритетне завдання сучасного педагога.

Людмила Разумна, вихователь-методист

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *