З 19 по 25 травня 2025 року в Україні вперше відзначали Національний тиждень безбар’єрності — ініціативу, спрямовану на популяризацію принципів доступності, рівності та поваги у всіх сферах життя. Дрогобицька громада долучилася до цієї масштабної події через системну роботу у дошкільній освіті.
Центр професійного розвитку педагогічних працівників у співпраці з Відділом освіти Дрогобицької міської ради провели низку заходів для впровадження культури безбар’єрності та інклюзивності в освітніх закладах громади.
Упродовж року було реалізовано цикл навчально-методичних заходів для педагогічних працівників закладів дошкільної освіти, спрямованих на розвиток професійної компетентності у сфері інклюзивної освіти. Змістове наповнення заходів охоплювало опрацювання ключових понять безбар’єрності відповідно до положень «Словника безбар’єрності», а також аналіз дидактичних матеріалів, розроблених з метою виявлення бар’єрів (фізичних, комунікативних, когнітивних, соціокультурних) та пошуку ефективних підходів до їх подолання в умовах освітнього середовища. Особлива увага приділялася формуванню у педагогів здатності до критичного аналізу чинників освітньої недоступності, а також засвоєнню педагогічних стратегій, спрямованих на створення інклюзивного простору для всіх учасників освітнього процесу. У процесі навчання педагоги отримали методичні рекомендації щодо розвитку у здобувачів дошкільної освіти навичок соціальної взаємодії, емпатії, толерантності та прийняття різноманітності з урахуванням вікових і психофізичних особливостей дітей.
Значущою стала співпраця з військовими ветеранами, які не лише брали участь у методичних зібраннях, ділилися досвідом комунікації з різними категоріями людей, а й активно долучалися до заходів із дітьми: разом пекли піцу, малювали, грали в ігри, висаджували квіти, сприяючи формуванню соціальних навичок і патріотичного виховання. Спільні відвідування галереї сучасного мистецтва поглиблювали міжкультурний діалог і надихали педагогів на творчі підходи.
Особливе значення мала співпраця з благодійною спільнотою «Волонтерики Коло Доброти» під керівництвом Іванни Балко. Вона поділилася, що регулярна підтримка військових у шпиталях, яку діти-волонтери здійснюють щонеділі, має глибокий емоційний вплив на захисників, допомагає їм відчути дитячу підтримку і надію. Волонтерики не лише збирають кошти на дрони, а й проводять час із військовими, даруючи тепло й увагу. Іванна наголосила на важливості системного обговорення теми безбар’єрності з дітьми, адже через такі діалоги і спільні дії формується відкритість, повага до різноманіття та готовність допомагати іншим.
Також вагомим партнером у впровадженні цінностей безбар’єрності став Центр Життєстійкості, який надає педагогам та батькам ефективні методики розвитку стресостійкості та адаптивності у дітей. Під час спільних тренінгів і практикумів учасники навчались долати психологічні бар’єри, формувати внутрішню силу та сприяти розвитку доброзичливого, підтримуючого середовища.
Акції підтримки військових — «Чарівна коробка для Героя» та «Коробка підтримки для ЗСУ» — стали яскравим вираженням дитячої щирості та турботи. Протягом року понад 1500 коробок із теплом і любов’ю від дошкільнят і їхніх родин були передані захисникам, надаючи їм сили і віру в майбутнє.
Педагоги дошкільних закладів мали можливість відвідати військовий шпиталь, де в безпосередньому спілкуванні з захисниками вони подякували за їхню службу, співали пісні і підтримували військових. Цей досвід допоміг педагогам краще зрозуміти, як важливо навчати дітей повазі — вітатися, дякувати, вести доброзичливий діалог з тими, хто захищає нашу країну. Такі навички соціальної взаємодії є ключовими для формування безбар’єрного і життєстійкого середовища, де діти вчаться бути чуйними і відповідальними громадянами.
Національний тиждень безбар’єрності став вагомим підсумком року послідовної та цілеспрямованої роботи Центру професійного розвитку педагогічних працівників у плідній співпраці з Відділом освіти Дрогобицької міської ради. Тільки завдяки об’єднанню зусиль педагогів, волонтерів, фахівців, ветеранів і наших партнерів — ми формуємо справжнє інклюзивне освітнє середовище. Це простір, де кожна дитина відчуває себе прийнятою, захищеною та по-справжньому значущою. У такому середовищі розвиваються повага, емпатія та впевненість у власній унікальності.


































