Питання академічної доброчесності турбує кожного свідомого громадянина, це лакмусовий папірець демократичного, справедливого суспільства. Згідно з пунктом 4 статті 42 Закону України «Про освіту» порушенням академічної доброчесності вважається: академічний плагіат, самоплагіат, фабрикація, фальсифікація, списування, обман, хабарництво, необ’єктивне оцінювання.
Від того, які випускники виходять сьогодні із шкільних стін, залежить, якими будуть майбутні студенти та спеціалісти. Саме у школі формуються звички щодо навчання – як вчитися, як виконувати завдання, що є прийнятим і нормальним в процесі навчання, що можна, а чого не можна робити. Толерування проблеми списування і плагіату призвело до розмивання меж і невизначеності щодо того, що є нормою, а що – порушенням академічної доброчесності.
Чому ж учні вдаються до недоброчесної поведінки? Через необ’єктивне оцінювання, перевантаження навчальних програм, учні часто роблять це й ненавмисно, або не вміють вчитися, прокрастинують, лінуються; ринок послуг ГДЗ та інтернету спокушає спростити справу з уроками. Якщо у школі діти просто переписують роботу, то в дорослому житті можуть розпрощатися з посадою.
Для поширення практик академічної доброчесності серед освітян Дрогобицької міської ТГ Центр професійного розвитку педагогічних працівників Дрогобицької міської ради:
• розробив проєкт Положення про академічну доброчесністьта запропоновано для затвердження закладам освіти;
• провів семінар для керівників закладів освіти “Академічна доброчесність та інституційний аудит”
• провів анонімне опитування педагогів щодо академічної доброчесності у закладах освіти
• провів майстерки для педагогів «Поширення практик доброчесності та педагогіки партнерства»
• сформував кейс матеріалів з питань впровадження академічної доброчесності в ЗЗСО.
Здійснення аналізу отриманих даних анонімного опитування допомогло окреслити цю проблему в закладах освіти Дрогобицької ТГ, перейняти досвід з формування академічної доброчесності в здобувачів освіти, ознайомитися з особистою думкою педагогів щодо цього питання та знайти нові шляхи впровадження академічної доброчесності в освітній процес.
У майстерках «Поширення практик доброчесності та педагогіки партнерства» взяли участь 270 педагогів ліцею №2, ліцею №4 ім. Л. Українки, гімназії №5, гімназії №6, ліцею №7, гімназії №8, гімназії №9, гімназії №10 ім. Є. Коновальця, гімназії №15 ім. С. Бандери, гімназії №17, ліцею ім. Б.Лепкого, а також 30 освітян Львівської ЗОШ І-ІІІ ст. №34 ім. Шашкевича. Консультанти Центру розповіли, що повинен знати вчитель про академічну доброчесність (нормативно-правова база, ціннісна основа, вимоги до діяльності вчителя), як розвивати культуру академічно доброчесного навчання у взаємодії між вчителем та учнем та як залучити батьків до розвитку культури академічної доброчесності. І на завершення освітяни отримали кейс матеріалів з питань впровадження академічної доброчесності в ЗЗСО, напрацьований працівниками ЦПРПП ДМР.
Академічна доброчесність – не захід, не акція і не проєкт. Це культура, філософія і тривалий процес, який приносить успіх.
Діти списували, списують і будуть списувати, але завдання вчителів – постійно сприяти зменшенню таких явищ. І хоч у різних сферах воно присутнє, саме освіта тримає той кінчик замкнутого кола, який виводить на новий рівень не лише окрему особистість, а й ціле суспільство. Ми не можемо відповідати за вчинки інших, але за свої – МОЖЕМО.