«Сенсорний розвиток дитини з одного боку
забезпечує отримання уявлень про довкілля, а з другого боку –
закладає підмурівок для її загального розумового розвитку. Це ключ, що дозволяє дитині потрапити до світу сучасної культури та цивілізації»
Марія Монтессорі
Ранній дошкільний вік, за даними психолого-педагогічної науки, є найбільш сприятливим для вдосконалення сенсорно-пізнавальної сфери дитини, яка виступає основою її розумового розвитку. У ранньому віці дитину вирізняє особлива емоційність сприймання навколишнього світу, це – її характерна психічна риса.
Перші три роки життя дитини – унікальний період для того, щоб закласти міцну основу для її подальшого розвитку.
Проблемі сенсорно-пізнавального розвитку дітей раннього віку було присвячено перегляд відкритого показу «Дуже просто – раз і два – творять пальчики дива», яке провела з дітьми групи раннього віку «Сонечко» досвідчений педагог ЗДО №11 «Світлячок» Надія Лазаревич.
Сенсорне виховання в ранньому віці – основний вид виховання. Чим менша дитина, тим більше значення в її житті має sensorу досвід – розвиток її відчуттів і сприймання, формування уявлень про зовнішні властивості предметів: їх форму, колір, величину, положення у просторі, а також запах, смак. Від рівня цього розвитку значною мірою залежить успішність її розумового, естетичного виховання, стан сформованості навчальних умінь і навичок. Саме тому вихователь обрала оптимальну структуру «заняття-подорожі» казкою з використанням дидактичної гри сенсорно-пізнавального спрямування та малювання. Важливу роль у результативності заняття відіграло сенсорно-розвивальне середовище, в якому малюки спільно з дорослим пізнавали цікаву інформацію, звичайно, в силу своїх можливостей. У цьому допомогла казка «Колобок» та її герої – бабуся, зайчик, ведмедик.
Вже з раннього віку діяльність дитини має бути вмотивована – діти допомагали бабусі знайти неслухняного Колобка, який втік з дому. Долали кольорові стежинки, виконували цікаві завдання. Для Їжачка – грали з яблучками-вкладками на дереві з відповідними кольоровими отворами. Зайчику ремонтували хатинку – закривали отвори відповідними геометричними формами. Сумного Ведмедика розвеселили музично-ритмічною руханкою. Перед малюванням з дітьми було проведено пальчикову гімнастику «Дуже просто – раз і два – творять пальчики дива». Завдання були спрямовані на розвиток всіх органів чуття.
І все ж, не знайшовши Колобка, діти намалювали пензликом доріжку, щоб він швидше повернувся додому. Творчий процес дошкільнят супроводжувала тиха лірична мелодія, яка створювала атмосферу спокою і комфорту.
Сенсорний розвиток відбувається протягом усього життя, але ранній вік є тим періодом, коли дитина пізнає навколишній світ великими темпами, тобто нагромаджує і засвоює соціальний сенсорний досвід.
Видатний науковець М. Щелованов називав ранній вік ” золотою порою сенсорного виховання”. Завдання закладу дошкільної освіти максимально ефективно використати цю «золоту пору» раннього дитинства.
Людмила Разумна, вихователь-методист