
«Як малята з Афлатуном звірят рятували»
Формувати в дошкільників свідоме ставлення до власної безпеки слід із раннього віку. Головний регулятор поведінки дитини — внутрішня мотивація. Тож варто намагатися сформувати її в кожного вихованця, а відтак озброїти знаннями та навичками безпечної поведінки.
Завдання щодо формування здоров’язбережувальної (безпекової) компетентності дошкільників у закладі дошкільної освіти №11 «Світлячок» реалізуються системно: відповідно до Державного стандарту дошкільної освіти, на всіх вікових етапах, із залученням усіх учасників освітнього процесу.
Протягом 2024/2025 навчального року проведено семінари-практикуми, педраду, родинні заходи…
Підвищення фахової майстерності педагогів-дошкільників найефективніше здійснюється через перегляд відкритих освітніх заходів. У грудні–лютому було проведено комплексні та інтегровані заняття, ігри-квести. Педагоги використовують ідеї парціальної програми «Про себе треба знати, про себе треба дбати», альтернативної програми «STREAM-освіта», а також програми соціально-фінансової освіти дітей 3–6 років «Афлатот».
28 лютого 2025 року відбулося комплексне заняття з дітьми старшого дошкільного віку «Як малята з Афлатуном звірят рятували». Його провела вихователька Ганна Левицька.
На першому етапі освітнього заходу педагогиня використала інтелектуальну розминку щодо здорового харчування, корисного та шкідливого впливу на здоров’я дитини окремих продуктів.
Важливе місце було відведено темі надання допомоги Афлатуну у пошуках брата, який заблукав у лісі. Готуючись до подорожі, діти зібрали найнеобхідніші речі до наплічника. У цій грі вони застосували весь свій досвід мандрівників, а також знання про необхідність запасу води, продуктів, ліхтарика, аптечки, засобів надання першої долікарської допомоги і, звичайно, телефону для зв’язку. Цікавим і повчальним був перегляд мультфільму «Правила поведінки в лісі».
Під час мандрівки діти виявили в лісі вибухонебезпечний предмет. На допомогу викликали рятувальника з псом Патроном. У цьому їм допомогли знання номерів екстрених служб: 112 та поліції.
Ефективним та дієвим методом навчання дітей правилам безпеки в природі стало моделювання ситуацій за сюжетами казок «Червона шапочка» та «Пригоди лисеняти Фредді». Під час порятунку лисеняти Фредді дітям стали в пригоді вміння користуватися вологими серветками для дихальних шляхів, підповзати до потерпілих звіряток та надавати першу допомогу, а також викликати рятувальників для гасіння пожежі в лісі.
Подорож була цікавою і повчальною. Дітям вдалося і Афлатуну допомогти, і лисеня врятувати, і пожежу в лісі загасити. Граючись, дошкільнята засвоювали правила безпеки. Саме ігрові технології на цьому віковому етапі є найефективнішим інструментом у формуванні безпекової компетентності.
Ми усвідомлюємо, що дошкільний вік – найважливіший для формування в дитини свідомого ставлення до власного життя й безпеки. Завдання сучасного педагога — зробити цей процес не лише корисним, а й цікавим.
Людмила Разумна, вихователь-методист

