Пожежна безпека для дошкільників: досвід ЗДО №11 «Світлячок»

Треба правила вивчати, щоб рятувальниками стати

«Усе, що засвоюється людиною згодом,
ніколи не має тієї глибини,
якою відзначається засвоєне у дитячі роки».
К. Д. Ушинський

Сьогодні реалії такі, що у сучасному світі ніхто не застрахований ні від соціальних потрясінь, ні від стихійних лих. Найперші кроки у навчанні дітей питанням безпеки здійснюються в закладі дошкільної освіти. Засвоєння правил пожежної безпеки базується на ряді принципів, з яких основним є пріоритет життя і здоров’я дитини.

Дошкільний вік – це найважливіший період, коли формується людська особистість. Особливу тривогу ми відчуваємо за найбеззахисніших громадян – маленьких дітей. Дитина сама дуже часто є джерелом небезпеки. Тому з раннього дошкільного віку необхідно навчати дітей діяти відповідно до норм безпеки. Адже, навчившись дбайливо ставитися до свого життя, вони сприйматимуть чуже як безумовну цінність.

Дитина приходить у цей світ для довгого і щасливого життя. Починаючи пізнавати навколишній світ, маленька людина може зіткнутися з безліччю ситуацій, які безпосередньо або опосередковано несуть у собі загрозу її здоров’ю і навіть життю. Тому основне завдання дорослих – прищепити дітям культуру безпечної поведінки. Безпечна поведінка з вогнем або пожежна безпека – одна із сторін загальної культури безпеки.

Проблемі формування здоров’язбережувальної (безпекової) компетентності та культури пожежної безпеки 27.02.2025 у закладі дошкільної освіти №11 «Світлячок» було присвячене інтегроване заняття з дітьми середнього дошкільного віку «Ми вогню не боїмося – з ним боротися вчимося». Заняття провела вихователь-методист Орислава Романишин.

Головна мета заняття – формування у дітей почуття небезпеки вогню, прищеплення навичок безпечного поводження з побутовими приладами і правильної поведінки на випадок пожежі.

Перед заняттям вихователь провела ґрунтовну підготовчу роботу: розучування прислів’їв, приказок і віршів про пожежну безпеку; розгляд ілюстрацій (протипожежна безпека); читання художніх творів і розгляд ілюстрацій до них; ознайомлення з номерами телефонів служби порятунку, вправляння у проведенні виклику рятувальників телефоном, бесіда про професію «Рятівник».

Щоб не сталося біди, педагог ознайомлює дітей з можливими наслідками їхніх дій, не лякаючи, а попереджаючи. Використовуючи цікаві ідеї альтернативної програми «STREAM-освіта», Орислава Романишин спільно з дітьми провела ряд дослідів, які яскраво продемонстрували дітям як дієву, так і руйнівну сторону вогню:

  • Папір, який згорів, – перетворився на попіл, який вже неможливо ні склеїти, ні відновити.
  • Свічка, що горить, дає світло і тепло, але за необережного поводження може стати причиною опіку чи пожежі.
  • Свічка горить, але якщо її прикрити кришкою в банці – згасає.
  • Вода в банці не горить, але є засобом для гасіння пожежі.

Заняття яскраво продемонструвало, що правила необхідно не лише знати, але й виконувати. Діти закріплювали їх, вчилися оцінювати свої дії і дії товаришів, міркували щодо цих дій. Якщо все ж сталося лихо, дитина повинна знати, що є певні правила поведінки, які надають можливість зберегти життя.

У цьому вихователю стали в пригоді навчальні мультфільми:

  • «Уроки тітоньки Сови»
  • «Небезпечні забави лисеняти Фредді»

Корисними виявилися також моделювання ситуації «Розведемо вогонь у лісі» та гра-руханка «Непосидючий вогник». Під час гри діти демонстрували навички гасіння вогню, який потрапив на одяг (качалися по землі, притискалися до дерева, накривалися ковдрою). Вогонь, який потрапив на суху траву, діти гасили «піском», «водою з озерця», ковдрою або речами, які могли опинитися «під руками». Будинок лисеняти Фредді вони гасили «водою з озерця».

Емоційного забарвлення заняттю додали музичні рухливі паузи: «Йдемо у гості до природи», «Пожежна небезпека». Активна участь дошкільнят у «ліквідації пожеж» продемонструвала їхню обізнаність і вміння виконувати роль рятувальників. Діти добре знають номери служб порятунку: 101, 102, 103, 104. За сміливість, винахідливість, спритність і ерудицію юні рятувальники отримали грамоти та медалі від директора закладу дошкільної освіти «Світлячок».

Про актуальність цієї теми можна говорити багато, і все буде головним. Правильно і цікаво організована робота з пожежної безпеки виховує у дітей почуття відповідальності за свою поведінку, формує переконання про необхідність дотримання правил пожежної безпеки.

Людмила Разумна, вихователь-методист

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *